Problém jménem kolaborace
Mají-li se posunout teoretická východiska kolaborace vpřed, je třeba změnit úhel pohledu, a právě o to se pokouší tato kniha. Nehledí na kolaboraci normativní optikou etiky a práva, ani ji nechápe jako „zátěžový test“ národa v duchu překonaných nacionalistických představ, a už vůbec ji nevnímá jako „psychický defekt“ spočívající v nitru kolaborujících jedinců. Kniha nahlíží na kolaboraci jako na jev sociálního charakteru, neodděluje tedy rovinu politickou a ideologickou od sféry sociální, neboť aktérem kolaborace je jedinec, hráč v sociálním poli, který je celistvou entitou se svou motivací (nebo spíše motivacemi).
Souběžně s tímto cílem se kniha snaží pochopit místo kolaborace v kontextu jiných kooperačních aktivit, které byly realizovány mezi okupanty a okupovanými za druhé světové války. Kolaborace totiž bývá nefunkčně propojována s takovými jevy, jako je konfidence či denunciantství, ale také konverze vedoucí k různým podobám identifikace s okupanty. Právě fakt, že pojem kolaborace je často pojímán příliš široce, vede k jeho pojmovému rozmělnění a konečně i k pochybnostem o jeho užitečnosti jako nástroji historického poznání.
Hlavní zjištění
Publikace vychází z teorie sociálního chování a jednání Maxe Webera a teorie jednání Pierra Bourdieu. V kontextu různých studií věnujících se definici pojmu kolaborace čerpá především z díla filosofa a historika Wernera Röhra. Po metodologické stránce jde o aplikaci typologické metody M. Webera (tzv. ideální typ).
Text se koncentruje na to, a) jaké typy kooperace s okupační mocí existují a jakou úlohu v jejich kontextu hraje kolaborace; b) jak lze kolaboraci diferencovat s ohledem na motivaci kolaborujících aktérů.
Mezi formy kooperace okupovaného obyvatelstva s okupační mocí patří attentismus, adaptace, kolaborace, konfidence a konverze. Attentismus vnitřně odmítající okupaci představuje přizpůsobivé vyčkávání předpokládající konečnou porážku okupanta. Adaptace z různých důvodů vnímá okupaci jako do určité míry akceptovatelnou. Kolaborace se vyznačuje angažovaností a je buď taktickým, anebo strategickým sepětím a z toho vyplývající součinností s okupantem. Konfidence znamená organizovanou činnost sloužící okupantům vskrytu, tajně, zatímco při konverzi jedinec otevřeně přechází z „my-skupiny“ okupovaných do „oni-skupiny“ okupantů.
Co se týče samotné kolaborace, lze konstatovat, že se s ohledem na rozdílné motivace kolaborujících osob utvářejí odlišné podoby tohoto jevu: kolaborace institucionální, alianční, minoritní, ideologická, kalkulativně oportunistická, afektivně oportunistická a subordinační.
- Institucionální kolaborace je kolaborací osob v širokém slova smyslu spjatých s institucemi a strukturami okupovaného státu.
- Alianční kolaborace je kolaborací příslušníků odbojových organizací, které kooperují s okupační mocí vnímanou ambivalentně jako nepřátelská i spojenecká s cílem zabránit mocenskému vzestupu konkurenčních (komunistických) odbojových organizací.
- Minoritní kolaborace je kolaborací menšin založená na představě, že kolaborací s okupační mocí lze pro menšinu získat jisté „výhody“.
- Ideologická kolaborace je buď kolaborací stoupenců extremistických krajně pravicových organizací s ideologickou afiliací na ideologie okupantů (extremistická kolaborace), anebo specifických ideologií zformovaných až po okupaci a pod vlivem okupační moci, s primárním ohledem na její zájmy a potřeby (programová kolaborace).
- Kalkulativně oportunistická kolaborace je kolaborací jedinců, jejichž cílem je saturovat své materiální, sociální, profesní či jiné cíle, stejně jako hájit pozice, jichž dosáhli.
- Afektivně oportunistická kolaborace je kolaborací jedinců, jimž jde o okamžité uspokojení svých cílů, aniž dohlédají možných důsledků svého chování a jednání.
- Subordinační kolaborace je kolaborací jedinců uspokojujících vlastní představu o „správném“ konání osoby v podřízeném postavení ve smyslu naplňování tradičních vzorců chování a jednání.
Kniha vyšla v nakladatelství Peter Lang: https://www.peterlang.com/document/1420735