Kurz: jak komunikovat vědu přes média a sociální sítě
Návodný průvodce světem médií a sociálních sítí pro vědce, akademické pracovníky a studenty doktorských programů.
Základní desatero:
- Komunikace prostřednictvím masmédií a sociálních sítí funguje jinak, než jsme ve vědě zvyklí. Na rozdíl od impaktovaných odborných publikací, jejichž cílem je v rámci vědecké komunity zprostředkovat nejnovější ověřené vědecké poznání při dodržení co největší míry přesnosti a korektnosti, cílem masmédií je informovat neodborné publikum zábavnou a poutavou formou i za cenu významného zjednodušení.
- Komunikace prostřednictvím masmédií je určena k tomu, abychom šířili nejnovější poznatky směrem k širší veřejnosti populárně naučnou formou za účelem získání veřejného souhlasu s čerpáním veřejných prostředků, získání pozitivní reputace, vyvolání zájmu o námi nabízené studium a spolupráci.
- Komunikace na sociální sítích uzpůsobte cílům, které jste si stanovili a cílové skupině, kterou touto cestou oslovujete.
- Vyjadřujte se za svoji odbornost a v rámci svých kompetencí. Při komunikaci s médii a na sociálních sítích vyhněte se vyjádřením za celou univerzitu, fakultu, pracoviště či výzkumný tým, pokud to není ve vaší pravomoci.
- Mluvte srozumitelným jazykem. Vyhněte se odborným výrazům a zkuste odpovědi formulovat tak, aby vám rozuměli i lidé mimo obor. Odborné výrazy vysvětlujte.
- Usilujte o to, aby komunikace byla obousměrná. Na sociálních sítích sledujte reakce publika, zajímejte se o jeho postoje, názory a potřeby. V případě masmédií koncipujte sdělení s ohledem na to, co zajímá publikum daného média a v čem může být vaše informace pro toto publikum zajímavá.
- Novináře ale i širokou veřejnost zajímají odpovědi na ty nejednoduší otázky: Co děláte/zkoumáte? A k čemu je dobré?
- V případě komunikace s novináři se ptejte, pro jaké účely vyjádření potřebuje a jakou podobu má mít konečný výstup. Zjistěte si i přesné jméno redaktora a média, pro které pracuje. Domluvte se na tématu, vyžádejte si okruhy otázek. Seznamte se předem s pořadem, ve kterém máte vystupovat. Připravte se.
- Pamatujte, že žádný zákon, který by stanovil nárok na autorizaci žurnalistického textu, neexistuje, novinář ji poskytovat nemusí. Často je ale možné se domluvit na kontrole faktických sdělení, například když se mluví o velmi odborném tématu. Taková možnost ale není prostor pro zasahování do stylistiky textu nebo jeho délky.
- Nechte si poradit od oborníků. V případě pochybností kontaktujte oddělení vnějších vztahů na fakultě, případně celouniverzitní odbor komunikace a vnějších vztahů.
Jak na média aneb srážka s mediální realitou
prezentace
záznam přednášky
Průvodce džunglí sociálních sítí
prezentace
záznam přednášky
Ukázky nejčastějších chyb a jejich řešení
ukázka prohlášení do kamery
ukázka reportáže
tipy a rady